Vorige week was ik met mijn Engelse partner en een van onze klanten op winkelontdekking in Amsterdam. Met een groep van 8 mensen kwamen we ook bij het concept &otherstories. Camera’s, opschrijfboekjes etc. in de aanslag. Normaal een trigger voor veel winkels om je op een negatieve manier in de gaten te houden.

Herinneren jullie je ook alle hipshots die je kon weggooien omdat nou net dat ene boeiende detail er niet op stond. Het was niet de bedoeling dat je openlijk fotografeerde. Zo niet bij &otherstories.

Een vriendelijke jonge dame vroeg ons op een oprechte, niet aangeleerde manier of ze ons ergens mee kon helpen. Ze hoorden ons praten en vroeg zich af of we hulp nodig hadden. Wij complimenteerden haar met de winkel, het concept. Ze bedankte trots. Spontaan begon ze te vertellen. In het pand was eerst een Intertoys gevestigd. Zelf had ze opgezocht wat er voor Intertoys was geweest: ’een art deco kroeg’.

“Alle medewerkers waren duidelijk verbonden met dit merk, trots op dit merk.”

Op onze vragen over het concept gaf ze vrolijk antwoord. Hartelijk nam ze afscheid van ons met de opmerking ‘als jullie nog wat willen weten dan hoor ik het wel’. Net als haar medeverkopers ging ze weer verder met haar bezigheden. Alle medewerkers waren duidelijk verbonden met dit merk, trots op dit merk. De manier waarop ze met de artikelen bezig waren, met elkaar en met de klant. De positiviteit die ze uitstraalden. Ze vonden het fijn om hier hun tijd door te brengen. Het leek niet op werken! Ze houden van dit merk!

Dit brengt mij naar 1982, de actie ‘De Bijenkorf moet blijven’. Een Bijenkorf die niet meer winstgevend was en op de rand balanceerde van de afgrond. Niemand kon het geheel overzien maar 1 ding was duidelijk voor alle medewerkers: ‘De Bijenkorf moet blijven’ Een wereld zonder de Bijenkorf was ondenkbaar! De term ‘lovebrand’ was nog niet uitgevonden maar dit merk zat er dicht tegen aan!

“Geen probleem om 4% kerstgratificatie in te leveren.”

S’Nachts gingen de medewerkers de straat op om ‘wild te plakken’. Overal hingen posters met ‘De Bijenkorf moet blijven’. Geen probleem om 4% kerstgratificatie in te leveren. Het was immers om het bestaan van hun Bijenkorf te verzekeren. Gelukkig is de Bijenkorf gebleven dankzij de inzet van velen.

Is dit anno 2017 nog mogelijk? Deze verbinding met een ‘lovebrand’ of hoort dat bij de tijdgeest van 1982? Ik moest eraan denken toen ik de trots en liefde voor het merk voelde bij &otherstories.

Wil graag horen hoe jullie hierover denken!