Organisaties zijn voor mij een groep van acteurs die samen in een film spelen. Om ervoor te zorgen dat deze film een kaskraker wordt en niet na een opgepompte marketingcampagne uit de bioscopen verdwijnt, hebben we een goede start nodig, een basis.

Ik begin altijd met de vraag: ‘Begrijpen de acteurs het script, het verhaal en hun eigen rol?’

Bij een eerste, spontane beantwoording van de vraag door menig directieteam komt er een wat mompelend uitgesproken percentage. De scores variëren tussen de 1% en de 20%……. Officieel, wetenschappelijk onderbouwd onderzoek geeft aan dat gemiddeld 37% van de medewerkers de doelen van hun organisatie kent. Gelukkig is ook 20% enthousiast over de doelen….

De volgende vraag is altijd: ‘En houden de acteurs ook van het script, van het verhaal en hun eigen rol?’ ‘Hebben ze er iets mee’?

De 20% van bovengenoemd wetenschappelijk onderzoek wordt niet gehaald bij de spontane reacties op de vraag….

De laatste vraag gaat erover of ze anderen met het verhaal kunnen inspireren, of ze door de chemie die er onderling is, de organisatie en zichzelf tot ongekende hoogte kunnen doen stijgen. Hier blijft het vaak stil……

Het besef komt dan vaak dat ook de top van de organisatie acteurs zijn in dezelfde film en ook hun eigen acteren kritisch onder de loep nemen en tot de conclusie komen dat er werk aan de winkel is. Dit geldt niet alleen voor Retail. Elke organisatie heeft hier mee te maken.

#Hoedan?

In een masterclass van een dagdeel neem ik je mee op de ontdekkingsreis om van je eigen script een kaskraker te kunnen maken. En misschien wel een Oscar in de wacht te slepen!

Mijn eigen script? ‘ Mensen te laten worden wie ze zijn door het samen bouwen van verbindende, inspirerende en vitale organisaties’

Nieuwsgierig? Bel of mail mij!

06 – 53323620 / Jacqueline@llday.nl